Textus: János
13,1-38
Kedves Testvérek!
János evangélista
a mi sokszor fáradt, egyszerűségre vágyó lelkünknek talán kicsit elvont
stílusban ír, lehet, hogy ezért „népszerűbb” a másik három evangélista – ha
lehet ilyet mondani. Különleges szófordulatokat használ, érdekes szavakat ad
Jézus szájába. De ma este mi mégis az ő szavait olvastuk, mert csodálatos módon
írja le az utolsó együtt töltött este eseményeit, ráadásul egy olyan részletet
is megoszt velünk, amit a többi evangélista nem, mégpedig azt, hogy Jézus
Krisztus, az élő Isten egyetlen Fia megmosta az Ő tanítványai lábát.
Megintcsak elgondolkodtam azon, hogy mi újat mondhatnék a
gyülekezetnek, hiszen évről-évre ugyanazt az eseményt olvassuk el ilyenkor,
évről-évre boncolgatjuk Júdás árulását, Péter hőzöngését, majd gyávaságát, majd
lezárjuk annyiban a történetet, hogy mindennek szerepe volt a nagy történet
egészében, és az úrvacsorai közösségben megnyugszik a lelkünk. De most
szerettem volna valami mást mondani. Éppen ezért elolvastam pár prédikációt más
lelkészek tollából, hogy hátha kapok valami ihletet. Ám végül nem tőlük kaptam
az ihletet, hanem - hiszem – a Szentlélektől kaptam egy gondolatot, ami nagyon
megdöbbentett. Mégpedig azt, hogy szinte minden nagycsütörtöki prédikáció arról
szól, hogy a kívülálló bölcsességével megítéljük azokat az embereket, akik
akkor, ott voltak Jézussal. Megítéljük Júdást az árulásáért, megítéljük Pétert
azért, mert olyan hevesen fogadkozik, majd megfeledkezik a szavairól, és gyáván
el akarja hitetni az emberekkel, hogy semmi köze Jézushoz, és megítéljük a
többi tanítványt is, amiért cserben hagyták szeretett Mesterüket. Jánost egy
kicsit megdicsérgetjük, amiért ő Vele volt a keresztnél, de a többieket mind
megítéljük. Azaz mit teszünk? Egyáltalán nem azt, amit Jézus pontosan ezen az estén
parancsolt az Ő tanítványainak… Hiszen mit mondott? „Új parancsolatot adok
nektek, hogy szeressétek egymást: ahogyan én szerettelek titeket, ti is úgy
szeressétek egymást!” (Jn 13,34)
Azt mondja, hogy
„ahogyan én szerettelek titeket…”. De hát Jézus hogyan szerette a tanítványait?
Itt olvastuk a történetben. Úgy, hogy levette a felsőruháját, felkötött egy
kötényt, fogott egy tál vizet, meg egy kendőt, és MEGMOSTA A LÁBAIKAT. És nem
azt olvastuk, hogy csak egyik-másik tanítvány lábát mosta meg, hanem mindegyikőjükét.
Azért, mert szerette őket. És tudta, hogy milyenek, tudta, hogy melyik mit fog
tenni, tudta, hogy nem értik, mit, miért tesz, hiába tanította őket három éven
át, és hiába látták oly sok csodáját… tudta azt, hogy Júdás mire készül, de
megmosta a lábát. Tudta, hogy Péter megtagadja, de megmosta a lábát. Tudta,
hogy a többiek is gyáván megfutamodnak, de megmosta a lábukat. Mert „szerette
őket mindvégig” (Jn 13,1).
De nem csak őket
szerette… azt írja az ige, hogy „szerette övéit e világban”. Tehát minket is.
Minket is, pedig tudja, hogy milyenek vagyunk. Tudja, hogy kiabáltunk a
gyermekünkkel, de azt is tudja, hogy azért tettük, mert el voltunk keseredve,
fáradva, szörnyen érzzük magunkat miatta, sőt még a jó keresztyén szülő
mivoltunkat is megkérdőjelezzük…, ezért nem ítél el, hanem inkább megmossa a
lábunkat. Tudja, hogy összevesztünk valakivel, aki fontos volt nekünk, de azt
is tudja, hogy azért történt így, mert éppen rossz passzban voltunk, és nagyon
érzékenyen reagáltunk valamire, amire, ha minden rendben velünk, csak
mosolyogtunk volna egyet, és ez belül nagyon mar bennünket, ezért nem ítél el,
inkább megmossa a lábunkat. Tudja azt is, hogy milyen lelki csatáink vannak,
mert elveszítettünk valakit, akit nagyon szerettünk, és nem tudjuk feldolgozni
a hiányát, és ezért még Istennel is perben állunk, de tudja azt is, hogy ez
azért van így, mert emberek vagyunk, és nagyon ragaszkodunk a földi
szeretteinkhez, ezért nem ítél el, hanem inkább megmossa a lábunkat. Mindent
tud rólunk… de mindennek ismeri a hátterét is, és ezért nem ítélkezik, hanem
igyekszik megtisztítani bennünket mindattól, ami rárakodik a lelkünkre, és
gátol bennünket abban, hogy önfeledten éljük az életünket, Krisztus szeretetébe
burkolózva.
Ezért adta az
utolsó vacsorát. Hogy nekünk lehessen egy Úrvacsoránk. Amikor elcsendesedve,
magunkba szállva megbánhatjuk bűneinket, elévihetjük mindazt, ami fáj, ami
bánt, és kérhetjük Tőle, hogy ezektől szabadítsa meg a lelkünket, hogy a
sebeket, amiket mi okoztunk, vagy amiket rajtunk ejtettek mások, gyógyítsa meg.
És ami által eggyé válhatunk vele és egymással, és ami által meg tud a lelkünk
tisztulni.
És ha tiszta lesz
a lelkünk, akkor tudjuk betölteni azt a parancsot, amit Ő adott nekünk, hogy
szeressük egymást, ahogyan Ő is szeretett bennünket. És akkor a nagycsütörtöki
történetben nem az árulót és nem a tagadót, vagy a gyávát látjuk meg, hanem
meglátjuk saját magunkat, ahogyan ott vagyunk Jézus előtt, aki a kezébe veszi a
lábunkat, és megmossa, hiszen azt mondta Péternek is, hogy „ha nem moslak meg,
semmi közöd sincs hozzám”. Meg kell, hogy tisztítson minket is Jézus. Engednünk
kell ezt neki. Ne akarjunk önfejűek lenni, ne akarjuk jobban tudni, mi a jó
nekünk. Engedjük át az életünk fölött a hatalmat annak, akitől kaptuk azt. S ha
így teszünk, mi is boldogan követhetjük majd Őt oda, ahová előre ment.
Ámen
Kárász Izabella – Húsvét előtt
Tudta, hogy nincs már messzire az óra,hogy nemsokára elvégeztetik;
Szent imájának minden drága szója
tanítványaiért esedezik.
Kereszt előtt, a Gecsemáné kertben,
tudva, hogy mit rejt a kétes sötét,
A csók, a holdas, kékszínű berekben…
És visszatette a Málkus fülét.
Tudta, hogy a Nagy Halál szárnyát bontva,
az égő kínok véres árnya itt,
hogy már utolsó vacsoráját osztja…
És mossa tanítványai lábait.
Húsvét előtt, nagypéntek éjszakáján
a Kereszt fénye az egekbe nő,
Mert mérhetetlen áldozata árán
a bűnös földet megváltotta Ő…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése